یکی از دلایل سریع تمام شدن عمر باتری ماشین و خالی کردن باتری ماشین ، دینام خودرو است. این یک مسئله مهم است که بدانید دینام ماشین شما سالم هست یا خیر ؟ اینکه بدانید به چه صورت میشود دینام ماشین را تست کرد و از سلامت آن مطمئن شد مسئله مهمتری میباشد چرا که شما جهت تست دینام ماشین خود نمیتوانید هر سری به یک تعمیرگاه مراجعه کنید پس لازم است خودمان روش تست دینام را یادبگریم تا هر جایی گیر افتادیم خودمان اقدام به تست کردن دینام بکنیم.
باید بدانیم از روش های قدیمی و پر خطر جهت انجام تست اجتناب کنیم مثلا یکی از روش های قدیمی : با قطع کابل منفی باتری ، دینام را تست نکنید. به جای آن از ولت متر برای انجام یک تست ساده و ایمن دینام استفاده کنید.
اگر باتری جدیدی دارید اما ماشین شما روشن نمی شود ، ممکن است دینام ماشین شما مشکل داشته باشید. اگر وسوسه شده اید که با قطع اتصال کابل منفی باتری ، دینام را تست کنید ، این کار را انجام ندهید. یک دینام خوب ممکن است بدون کابل منفی موتور را روشن نگه دارد ، اما این هرگز تست خوبی نخواهد بود.
همچنین شما عزیزان میتوانید جهت تست دینام خودرو خود با کارشناسان ما به شماره 09353564407 تماس حاصل نمایید .
تجهیزات مورد نیاز: ولت متر یا مولتی متر
با روشن بودن موتور:
اگر دینام ماشین خوب کار کند ، مولتی متر شما باید عددی در حدود 14 ولت (به طور معمول 13.8-14.2) بخواند. اگر بیش از 14 ولت (بیش از 15 ولت) بخواند ، ممکن است تنظیم کننده ولتاژ دینام شما خراب باشد. اگر کمتر از 13-14 ولت باشد ، دلایل زیادی وجود دارد. اول ، این امکان وجود دارد که سرعت دور موتور شما خیلی کم باشد تا دینام بتواند ولتاژ / توان کافی را ایجاد کند. سعی کنید موتور را تا 2000 دور در دقیقه یا بالاتر تنظیم کنید و مقدار مولتی متر ا مشاهده نمایید. اگر ولتاژ هنوز خیلی کم است ، اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات دینام شما محکم است و تسمه دینام شل و یا اسیب دیده نیست و به درستی روی فولی می چرخد. اگر هنوز نیرو و ولتاژ کافی را تأمین نمی کند ، تنظیم کننده ولتاژ دینام ممکن است خراب باشد یا ممکن است نیاز به تعویض دینام ماشین باشد.
برای شارژ موثر باتری ماشین 12 ولت ، یک دینام خودرو باید حداقل 13-14 ولت (در حالت ایده آل بین 13.8 تا 14.2 ولت) را تولید نماید. اگر دینام ولتاژ زیادی (بیش از 15 ولت) ایجاد می کند ، به احتمال زیاد اسید باتری شما از باتری خارج می شود. هنگامی که باتری تقریباً شارژ می شود ، دینام ولتاژ کافی برای شارژ باتری را متوقف می کند ومقداری که از روش نمایش صفحه مولتی متر خواهید گرفت ، ولتاژ ناشی از خود باتری خواهد بود. در این حالت می توانید به راحتی ده یا پانزده دقیقه چراغ خود را با ماشین خاموش بگذارید تا کمی باتری شما خالی شود. همچنین تست در سر باتری های، باتری با موتور خاموش و سپس روشن کردن ماشین و تست دوباره در سرباتری ها می تواند مفید باشد. اگر باتری شما کم و بیش کاملاً شارژ شده است ، باید با خاموش بودن ماشین حدود 12 تا 13 ولت را نمایش دهد. اگر مدت زمان طولانی است که ماشین خود را کار می کنید و در حالی که ماشین در حال کار است ، ولتاژ در بازه 13-14 ولت است ، اما سپس ماشین را خاموش می کنید و ولتاژ باتری فوراً به 12 ولت و پایین تر (10 ولت) می رسد یا کمتر از آن ؛ 9 ولت یا تحت شرایط آب و هوای یخ زده ، احتمالاً باتری شما به تعمیر و نگهداری یا تعویض نیاز دارد.
یکی دیگر از روش های تست دینام ماشین استفاده از دستگاه تست دینام میباشد . استفاده از این دستگاه بسار ساده است . در این دستگاه همانند دستگاه مولتی متر 2 سیم قرمز و مشکی وجود دارد که کافی است سیم مشکی را به سرباتری منفی ( مشکی ) و سیم قرمز را به سرباتری مثبت (قرمز ) متصل نمایید . در این دستگاه دیگر نیازی نیست که شما اعداد ولتاژ مورد نیاز باتری را حفظ کنید چرا که خود دستگاه میزان ولتاژ مورد نیاز جهت شارژ باتری ماشین را مورد بررسی قرار میدهد در صورت سالم بودن دینام بر روی صفحه نمایشگر کلمه سالم بودن دینام درج میگردد و در صورت خراب بودن و یا شارژ نکردن باتری ماشین کلمه خراب بر روی صفحه به نمایش در میآید.
شما عزیزان میتوانید جهت تعویض و یا شارژ باتری ماشین خود با شماره 09353564407 تماس حاصل نمایید.
این مقاله در وبلاگ یدک رسان و قسمت باتری ماشین نوشته شده و با کلمات تست دینام ماشین ، تست دینام خودرو ، روش تست دینام ماشین ، روش تست دینام با ولت متر ، تست دینام ماشین با دستگاه تستر دینام ، تستر دینام ، تستر دینام چیست؟ و آزمایش دینام ماشین برچسب گزاری شده است.